Saturday, November 26, 2011

UEFA Champions League 2011: Arsenal sah ke pusingan kalah mati, APOEL cipta sejarah




Perlawanan kelima peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Eropah (awal pagi Rabu & Khamis) baru-baru ini menyaksikan aksi dan kisah dramatik setiap pasukan yang bertanding. Antara keputusan yang boleh dicatatkan di sini ialah Arsenal menewaskan Borussia Dortmund 2-1, Barcelona menewaskan AC Milan 3-2, Manchester City tewas 1-2 di tangan Napoli juga Chelsea tewas kepada Bayer Leverkusen 1-2.



Paling mencuri tumpuan ialah kelab kerdil APOEL yang berpengkalan di Cyprus telah mencipta sejarah tersendiri apabila menjadi kelab Cyprus pertama yang layak ke pusingan kalah mati bagi sejarah Liga Juara-Juara Eropah. Kejayaan membanggakan itu dikongsi pengurus pasukan dan para pemain yang telah membuktikan kelab kerdil seperti mereka mampu melakar kejutan dan bersaing pada aksi merebut piala berprestij di Eropah tersebut.

Kisah duka pula melanda kem pasukan yang sedang menungguli carta Liga Inggeris (EPL) iaitu Manchester City apabila harapan mereka tampak sukar untuk layak ke pusingan kalah mati Liga Juara-Juara Eropah apabila tewas 1-2 kepada Napoli di gelanggan lawan. Mereka perlu menang pada perlawanan terakhir menentang Bayern Munich di laman sendiri sambil mengharapkan tuah Napoli tewas kepada Villareal pada perlawanan lain peringkat kumpulan A.




No comments: