Tuesday, November 29, 2011

Hijrah: Antara Menuju Allah atau Kesesatan

Istilah hijrah mempunyai maksud yang mendalam jika difahami dan dihayati oleh umat manusia dalam kehidupan. Secara umumnya, kita boleh mendefinisikan hijrah sebagai perkara yang dilakukan dalam bentuk perkataan atau perbuatan yang menjurus ke arah kebaikan. Hijrah ke arah kebaikan dari segenap aspek sangat besar nilaiannya di sisi Allah seperti mana Rasulullah s.a.w. mematuhi perintah Allah berhijrah dari Makkah ke Madinah.

Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Hanya segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu."

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebagai ringkasan coretan ini, mari lah kita sama-sama menghayati tujuan utama penciptaan manusia di muka bumi:

1) Beribadah kepada Allah

"Tidak aku ciptakan jin & manusia itu semata-mata untuk beribadah kepada-Ku"
(Surah al-Dzaariyat: 56)

2) Sebagai khalifah

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat "Sesungguhnya aku hendak menjadika seorang khalifah di muka bumi." Mereka bertanya "Adakah Engkau (Ya Tuhan Kami) hendak menajdikan di bumi itu orang yang membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Allah berfirman: "Sesungguhnya aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya."
(Surah al-Baqarah: 30)

3) Menunaikan Amanah Allah

Amanah yang dimaksudkan di sini ialahقامة الدين وسياسة الدنيا به" yang bermaksud mebangunkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam. Tidak cukup cantik sekiranya mentafsirkan dengan agama kerana pengertian agama cukup terbatas. Oleh itu, definisi tepat adalah Islam kerana Islam merupakan cara hidup yang syumul diturunkan oleh Allah sebagai panduan umat manusia dan dijamin selamat di dunia dan akhirat.

Kesimpulannya, Islam yang diturunkan oleh Allah sudah cukup sempurna memberikan panduan yang terbaik bagi seorang muslim dari segenap aspek. Justeru, sebagai hamba-Nya kita sendiri yang memilih jalan sama ada ingin menuju ke arah kebaikan atau terus tersesat ke arah keburukan. Firman Allah yang bermaksud "Barang siapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan pada hari akhirat kelak dia di kalangan orang-orang yang rugi".

3 comments:

JHaZ KiTaRo said...

salam kenal.. jemput singgah blog hamba (Aku Sebutir Pasir) kalau nak baca pengalaman hamba kembara ke 46 buah negara.. :)

Mohd Fadzil Bin Jamal said...

wslm saudara..i'allah saya dah melawat blog anda..memang menarik! Pengalaman yg anda dapat sgt berharga..semoga kita bertukar2 idea dlm laman blog

pemuda agama said...

Salam perjuangan pemilik @ kapten Tinta Emas.. Hijrah menuju Allah.. Nice!!