Friday, June 25, 2010

JI 'membiak' di IPTA?


Isu ini tiba-tiba sahaja hangat menjadi perhatian media dan seluruh lapisan masyarakat. Namun, sajuah mana kebenarannya?

1. Isu ini muncul apabila Tan Sri Musa Hassan, Ketua Polis Negara dan Dato' Seri Hishamuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri mengeluarkan kenyataan Jemaah Islamiah (JI) sedang melebarkan pengaruhnya dan melakukan 'rekruitment' terhadap mahasiswa di IPTA.

2. Jika diteliti sebaik-baiknya, menagapa isu ini timbul di tengah-tengah lautan isu semasa yang membabitkan kerajaan??? Contohnya ialah lesen judi, APCO, perubahan lokasi lapangan terbang TUDM dan banyak lagi.

3. Persoalannya di sini adakah kenyataan yang dibuat disertai dengan bukti yang konkrit dan sahih??? Saya tidak menyokong JI berleluasa di IPTA tetapi mengapa isu ini dibesar-besarkan? Siasat kemudian tangkap sahajalah individu yang terlibat.

4. Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim menyifatkan isu ini sengaja ditimbulkan oleh kerajaan UMNO-BN untuk mengalih perhatian rakyat terhadap lambakan isu yang berlaku ketika ini.

5. Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan tindakan melabelkan Islam sebagai ganas adalah tindakan tidak bertanggungjawab.

6. Sehingga kini, Naib Canselor dan TNC HEP semua IPTA belum mengeluarkan kenyataan terhadap isu ini.

7. Mahasiswa sudah cukup dibelenggu dengan 'culture of fear' di universiti. Jangan lah kerana kemaruk kuasa, mahasiswa dijadikan kambing hitam. Mahasiswa selaku third force dalam masyarakat akan bertindak sekiranya isu ini tiada keabsahannya.

Sebagai konklusi, kerajaan harus mengemukakan bukti terhadap isu ini dan perlu mengambil tindakan sewajarnya.

Sekadar pandangan...

No comments: