Tuesday, June 1, 2010

DHPP ditubuh, PAS cipta sejarah


Parti Islam Se-Malaysia (PAS) telah membuka lembaran baru dalam landskap politik parti itu setelah berjaya menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) baru-baru ini. Ini jelas membuktikan PAS telah berjaya memecah tembok perkauman dalam negara ini apabila ketiga-tiga bangsa utama iaitu Melayu, Cina dan India boleh bersatu di bawah payung Islam.


Peristiwa ini sangat signifikan kepada PAS kerana mereka telah berjaya meniupkan kesucian dakwah Islam di negara ini melalui platform politik. Ini akan menyemarakkan semangat PAS mendekati dan menambat hati masyarakat Islam di negara ini melihat Islam itu indah dalam meniti kehidupan.


Penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS ini telah mengingatkan kita tentang sejarah Rasulullah s.a.w. membina kerajaan Madinah dengan paduan orang Islam dan bukan Islam. Pada ketika itu, kebijaksanaan dan kepimpinan Rasulullah terserlah apabila berjaya menyatukan orang bukan Islam yang majoriti dengan umat Islam yang minoriti. Di sini, ketika melihat bagaimana susuk tubuh dakwah manusia terpuji pilihan Allah telah diterima oleh semua bangsa dan agama kerana penterjemahan nilai-nilai Islam yang adil, telus dan berintegriti dalam pemerintahan baginda.


Harapan menggunung tinggi telah diletakkan di atas bahu PAS ini dalam konteks dakwah Islam di negara ini. Ahli PAS dan umat Islam yang lain diseru mendekati dan menjaga ahli DHPP ini bagai bayi yang baru lahir kerana mereka perlu bimbingan dan tunjuk ajar yang sempurna. DHPP juga telah diiktiraf menjadi salah satu sayap parti PAS dengan keanggotaan ahlinya telah mencecah 20,000 orang dan tidak mustahil PAS sebagai salah satu parti komponen dalam Pakatan Rakyat (PR) telah semakin hampir menawan Putrajaya pada PRU-13 nanti.


No comments: