Sunday, July 13, 2008

Tawaran palsu menjejaskan imej UM

Terdapat segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab menyamar sebagai kakitangan UM sambil menawarkan tempat untuk menjadi pelajar dengan syarat mereka membayar RM500 hingga RN2000 seorang. Perbuatan ini amat dikesali apabila terdapat mangsa yang telah ditipu dan terpedaya dengan taktik licik sindiket ini.

Pihak universiti amat menyesali dengan perbuatan sindiket ini terutama Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa) Prof. Datuk Dr. Mohd Amin mendedahkan isu ini sejak dua hari lalu. Orang ramai yang telah menjadi mangsa sindiket ini telah pun membuat laporan polis dan diharap hasil siasatan yang positif dihasilkan.

Menurut Prof. Datuk Dr. Mohd Amin pihak universiti tidak pernah melantik mana-mana pihak untuk menjadi agen menawarkan tempat untuk pelajar kerana semua urusan penempatan pelajar universiti diuruskan oleh Unit Pusat Universiti (UPU). Beliau juga menyesali perbuatan terkutuk ini kerana akan mencemarkan imej dan reputasi UM.

Akhirnya kita berharap orang ramai tidak mudah terpedaya dengan perbuatan seperti ini lagi dan mengambil pengajaran terhadap apa yang telah berlaku.

No comments: