Friday, July 4, 2008

PERMULAAN YANG BAIK

Baru-baru ini, semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) di negara ini telah menerima kemasukan pelajar-pelajar baru yang melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana muda. Keceriaan sudah pasti tampak terserlah pada raut wajah ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke menara gading yang juga merupakan gedung ilmu menghasilkan ’produk’ berguna. Pihak pentadbiran universiti pula sibuk dengan urusan menyambut para pelajar dan tetamu yang sudah pasti datang dengan latarbelakang keluarga yang berbeza.

Seperti yang kita sedia maklum, acara yang wajib dilakukan kepada mahasiswa baru adalah Minggu Haluan Siswa (MHS).yang menjadi tapak permulaan kepada mereka untuk mengenali suasana dan realiti alam kampus yang penuh dengan onak dan cabaran.
Sudah pasti di medan ini adalah yang paling sesuai untuk membentuk mahasiswa yang intelek dan juga merealisasikan misi universiti untuk berjaya kelak.

Saya tertarik untuk berkongsi maklumat kepada khalayak pembaca tentang situasi Minggu Haluan Siswa (MHS) di Universiti Malaya yang kini telah berubah wajah. Pada sesi kali ini, saranan dari Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) yang ingin melihat MHS pada kali ini, lebih intelek dan berilmiah telah disambut baik oleh Naib Canselor UM iaitu Dato’ Rafiah Salim.

Saya difahamkan ternyata mahasiswa baru pada sesi kali ini berpuas hati dengan pengurusan pembantu mahasiswa (PM) kolej kediaman, prihatin dan mengambil berat terhadap aktiviti kerohanaian seperti solat fardhu lima waktu serta tidur tidak lewat malam seperti yang berlaku sebelum ini. Pertandingan cheers dan supp di antara kolej kediaman juga tidak dipertandingkan. Aktiviti stupid debate yang menjadi isu panas yang mencemari MHS yang lepas juga tidak diadakan pada sesi kali ini.

Saya amat kagum dengan perubahan ini. Ternyata, pihak universiti amat prihatin dengan isu-isu yang sebelum ini telah mencemarkan nama baik Univesiti Malaya sebagai pusat keilmuan yang ulung. Justeru, permulaan yang baik ini harap diteruskan pada sesi akan datang untuk memastikan mahasiswa yang bergraduasi dari Universiti Malaya mempunyai taraf keintelektualan yang tinggi seterusnya sedia memberi khidmat untuk masyarakat dalam apa jua bidang.

No comments: