Wednesday, January 23, 2008

SALJU SAKINAH

Siri 2
WARKAH DARI KAHERAH
Oleh Zaid Akhtar

KEINGINANNYA untuk mengulangkaji agak surut seketika. Hatinya lebih diasak untuk mengetahui isi surat yang baru diterima sebentar tadi. Pertanyaan bertalu-talu mendera minda. Berita baikkah? Atau sebaliknya?
Sumayyah bertasbih beberapa kali. Biar hati tenang. Biar jiwa tenteram. Selalunya perutusan dari Kaherah menitipkan khabar rindu dan ceria kepadanya. Moga warkah kali ini membawa berita yang serupa. Dia tidak lupa memanjatkan doa.
Tetapi entah mengapa nalurinya saat ini berasa kurang sedap. Selalunya tidak begini. Seperti ada perkara yang tidak kena. Barangkali rentetan insiden memalukan di Kulliyyah Syariah masih berlarutan, hinggakan dirinya mudah menyangka yang bukan-bukan. “Assalamualaikum.”
Peristiwa di pintu bilik kuliah tadi masih menjengah sesekali.
“Maafkan saya. Boleh saya masuk Prof.?”
Seisi bilik kuliah memandang ke arahnya. Berpuluh pasang mata tertumpu ke batang tubuhnya. Pembelajaran sudah bermula walaupun baru berusia dua minit. Prof. Abu Harith yang lengkap berkot dan tali leher melangkah ke pintu tempat dia berdiri.
“Masih ada yang lewat rupanya.”
Suara pensyarah yang terkenal dengan kewarakan dan ketegasannya itu bernada mendatar. Kala itu, dia mengutuk dirinya sendiri berkali-kali. Macam mana aku boleh terlewat?
“Sudah saya jelaskan berkali-kali. Pelajar adalah murid, yang bererti orang yang menghendaki. Murid yang menghendaki ilmu mesti tahu menghormati guru.”
“Saya faham, Prof.”
Hatinya berdebar-debar kencang menanti tindakan Prof. Abu Harith selanjutnya. Rahang lelaki separuh kurun itu bergerak-gerak.
Jambang putihnya jelas terjaga rapi.
“Untuk berlaku adil terhadap pelajar lain, saya mohon maaf.”
Dia dapat melihat beberapa pelajar Arab yang duduk di barisan hadapan sudah tergelak. Kelihatan juga beberapa pelajar lelaki sebangsa dengannya yang tersenyum sinis dan tergelak sama. Dia mulai menghidu hukuman yang bakal diterima. Beberapa pelajar Arab sebelum ini pernah menghadapi situasi serupa.
“Saya tak sengaja, Prof.” Dia merayu dengan nada sedikit tergigil. Jika dia dihalau, Tuhan sahaja yang Maha Tahu –alangkah segannya. Mana aku nak taruk muka?
“Inilah kali pertama….”
“Ya, saya tahu,” kata Prof. Abu Harith seraya tersenyum. “Walaupun kali pertama, malangnya hari ini, kamu Sumayyah tidak dibenarkan masuk. Jumpa lagi lusa. Wassalamualaikum.”
Pintu ditutup. Dan dia terpempan di situ. Di luar bilik kuliah, di hadapan pintu.
Ya Allah, malunya!
Dia menekup muka.
Kemudian dia menoleh ke kiri dan kanan. Tingkat dua perpustakaan ini agak lengang. Izzati yang menemaninya ke sini hilang di sebalik rak-rak buku, sibuk mencari bahan rujukan. Surat masih di tangan, masih belum dibuka. Lantas buku yang sedia terbuka ditutup, setelah diselitkan pen di celah-celahnya sebagai penanda. Walaupun hatinya kurang enak, tangan Sumayyah cekatan menyiat bucu surat dan perlahan-lahan mengeluarkan intinya.
Inilah surat pertama sejak tiga bulan yang lalu. Barangkali dihambat kesibukan, hingga tidak sempat mengutus berita. Tetapi dia tidak kisah itu semua. Yang penting, ukhuwah dan mahabbah di antara mereka kekal subur, biarpun hubungan ini sentiasa meresahkan. Di matanya gesit terbayang sebuah wajah.
Khabar apakah engkau, teman?Debaran di dadanya terasa semacam sumbang iramanya. Memang benarlah hubungan ini cukup meresahkan. Namun - dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim - dia cuba membaca setenang yang mungkin.
Baris demi baris ditatap dengan hati bergetar.
Suratnya agak ringkas. Padat dan terus kepada maksud. Dan sebaik sahaja selesai memahaminya, Sumayyah berasa pedih di ulu hati.
Berita inikah yang harus kuterima? Sebak sejenak.
Ada rasa pilu melonjak-lonjak. Ada sendu yang meronta-ronta mahu keluar. Ada ngilu yang menujah-nujah kalbu. Namun dia cuba bertahan, dan lekas mewajarkan; ini semua takdir. Ajal maut jodoh pertemuan di tangan Tuhan!
Hati, tabahlah!
“Ada berita baik, kak?”
Izzati yang muncul dari belakang memegang kedua-dua bahunya.
Sumayyah sedikit terperanjat, tetapi lekas mengukir senyum tawar. Gadis itu tergelak kecil melihatkan riak terkejutnya. Surat berisi berita duka yang ditulis menggunakan kertas kajang itu dilipat-lipat sebelum dikembalikan semula ke sampulnya. Dia tidak betah membacanya lagi. Sekali sudah memadai.
“Biasa-biasa saja, Zati.”
“Dah hujung-hujung ni pun dapat surat lagi?”
Sumayyah senyum lagi, separuh dipaksa-paksa. Dia sedar isi surat tadi mulai mempengaruhi dirinya. Dia mesti kuat dan cekal menghadapi situasi sepedih ini. Dia tidak boleh tewas kepada suasana. Dia mesti berselamba seperti tiada apa-apa. Dia wajib terima apa jua suratan-Nya.
“Daripada siapa, kak?”
“Kawan dari Kaherah.”
“Kawan? Yang mana satu? Yang jumpa akak masa di Mesir dulu?”
“Taklah. Ini yang lagi satu,” balas Sumayyah bersahaja.
“Wah, ada yang lagi satu?”
Izzati tergelak kecil. Sumayyah turut tergelak sama dalam separuh terpaksa. Itulah caranya mengusir gulana yang mula berlabuh di jiwa. Dengan sedikit jenaka sekurang-kurangnya dapat menyuntik ria.Dia menyelitkan surat di celah-celah buku notanya. Pembacaan yang tergendala tadi mahu disambungnya kembali. Masa lebih berharga daripada emas. Peperiksaan tidak berapa lama lagi akan menjelang.
Izzati menarik kerusi dan duduk di depan bersetentang dengannya. Langsung tidak terbaca apa yang tersembunyi di sebalik wajah Sumayyah yang bersahaja. Sebaliknya ralit menyelak-nyelak kitab yang baru ditemuinya sebelum kembali meneliti senarai isi kandungannya di muka surat ketiga. Sumayyah meneruskan pembacaan. Tetapi semuanya semacam tidak mesra. Huruf-huruf yang dibaca memang singgah di mata, tetapi gagal memasuki cepu kepala. Sebaliknya baris-baris ayat yang terkandung dalam warkah tadi yang lebih menguasai.
Tuhan, dugaan apakah ini?
Mengapa lembaran duka ini harus datang sewaktu aku hampir benar menghadapi peperiksaan besar tidak lama lagi? Peperiksaan yang akan menentukan masa depan dan hala tuju seterusnya.
Sumayyah, kau mesti kuat!
Dia seperti selalu, berkata begitu kepada dirinya. Kekecewaan dan kegagalan adalah titik tolak kejayaan yang lebih bermakna. Kekalahan adalah iftitah kemenangan yang lebih akbar.
Ya. Sumayyah mesti kuat.
Sumayyah mesti cekal. Mesti tekal. Sebagai bakal graduan salah sebuah universiti terkemuka di Timur Tengah, masakan dugaan sekecil ini tidak berupaya ditempuh. Sebagai mantan pimpinan sebuah persatuan pelajar, masakan mehnah sebegini harus dibayar dengan air mata?
“Kenapa kak?”
Dia mendongak, memandang tepat wajah hitam manis Izzati.
“Kenapa apa?”
“Kenapa saya lihat akak asyik mengeluh sejak tadi?”
Sumayyah memejamkan mata. Namun wajah yang sekian lama mendiami hatinya semakin
membesar dan terasa semakin sukar dipadam.


Iftitah - pembukaan

2 comments:

Aizat Salleh said...

Novel ni memang ana kumpul sejak terbitannya bersiri di utusan malaysia, namun tak sempat habis. Harapnya, ust fadzil dapatlah menerbitkan semula edisi lengkap.TQ

syahida said...

salam us fadzil,,ana ni bukanlah manusia yang jenis suka membaca sebelum ni,tp setelah terbukanya blog ni,tetiba rasa bes membaca tu datang dengan sendirinya(lebih kurang mcm ilhamla..)jd,,bleh ke us teruskan menulis kisah2 dan cerita2 supaya minat ana yang baru ni tidak terbantut lagi..sekian dari ana,wasalam