Thursday, January 27, 2011

PRK N5 Tenang: Milik Siapa?


Kempen PRK Dun Tenang semakin panas apabila kedua-dua parti bertanding menggunakan senjata masing-masing untuk menawan hati pengundi di kawasan itu. Kerusi Tenang kosong ekoran kematian penyandangnya Allahyarham Datuk Sulaiman Taha meninggal dunia akibat jangkitan kuman dalam darah serta suhu badan yang tidak stabil. PRK Tenang kali ini menyaksikan pertembungan satu lawan satu di antara PAS dan BN. PAS dan Pakatan Rakyat mempertaruhkan calon bekas guru iaitu Normala Sudirman manakala BN pula diwakili oleh bekas ADO iaitu Mohd Azahar Ibrahim.


Isu 'panas' sekitar Hari Berkempen

Barisan Nasional (BN) memulakan kempen dengan menyerang calon PAS melalui isu berjabat tangan. Mereka mendakwa calon PAS, Normala Sudirman 'tidak mesra' rakyat pabila tidak bersalam dengan lelaki baik yang muslim dan non-muslim. Isu ini tercetus apabila Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek mempertikaikan prinsip calon PAS itu yang tidak bersalam dengan lelaki. Ini menyaksikan para pemimpin bukan Islam dalam Pakatan Rakyat menjawab sendiri dengan bijak tuduhan Presiden MCA itu. Isu ini juga mendapat reaksi hebat Ketua DHPP Pusat, Hu Pang Chaw yang mencabar MCA berdebat secara terbuka isu berjabat tangan/negara Islam. Alhamdulillah..manisnya dakwah dalam PR..Harap ia berkekalan selamanya =)

PAS juga tidak kurang hebatnya apabila menggunakan senjata yang sama dengan mendakwa calon BN, Azahar Ibrahim pernah berlaku cuai sewaktu beliau menjadi penolong pegawai daerah (ADO) yang pernah mengakibatkan sebidang tanah dilelong dan beliau juga pernah disaman oleh pembeli tanah tersebut. Azahar dengan nada selamba "Kita gentleman. Kita akan teruskan aktiviti kempen tanpa mengikut rentak pembangkang". Betuk ke ni??? Jangan sampai takut dek bayang-bayang sendiri sudah.


Kekuatan Calon & Parti Bertanding

Waktu berkempen tinggal 3 hari lagi. Pembuangan undi yang dijadualkan 30 Januari ini masih menjadi teka-teki kerana peluang PAS dan BN masih seimbang walaupun umum menyedari Tenang merupakan kubu kuat UMNO/BN. Seramai 14,753 pengundi biasa dan 18 pengundi pos layak memilih Adun Tenang. UMNO/BN sudah pasti menaruh kepercayaan kepada pengundi Melayu terutama peneroka FELDA untuk memastikan mereka kekal di kubu kuat mereka ini. Tetapi, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang awal-awal lagi telah menyatakan FELDA buka lagi talian hayat UMNO/BN. Kita sama-sama saksikan nanti =)

Jika dilihat kepada aspek calon pula, Azahar Ibrahim (BN) yang merupakan bekas ADO dan bendahari Pemuda UMNO Labis tampak gah untuk menawan hati pengundi. Status beliau juga sebagai anak kepada bekas wakil rakyat yang juga ayahnya iaitu Ibrahim Daud pernah meninggalkan legasi sekitar 1999-2004. Bagi calon PAS pula, Normala Sudirman tidak boleh dipertikaikan dari sudut kehebatannya sebagai bekas guru. Dengan berbekalkan status seorang guru, beliau sudah pasti dikenali sebahagian besar pengundi di Tenang. Beliau yang juga dilantik sebagai Penyelaras Pusat Khidmat Masyarakat Dun Tenang dan juga Ketua Muslimat PAS Labis sudah pasti menjadi 'modal besar' untuk dikenali oleh masyarakat sekitar kawasan itu sekaligus berpontensi mencabar calon BN dalam merebut kerusi Dun Tenang.


Penutup

Apa pun andaian dari pelbagai pihak terhadap PRK Tenang ini, jawapannya sudah pasti ada ditangan setiap pengundi berdaftar Dun Tenang. Mereka yang bakal menentukan siapa yang layak mewakili mereka sebagai ADUN. Kita tunggu dan lihat pada 30 Januari ini. Sama-sama kita nantikan debarannya.

No comments: