Sunday, April 6, 2008

INSAN TERPILIH...

CATATAN PENULIS
SABTU (5 APRIL 2008)


Pesta Buku Antarabangsa KL 08 sekali lagi menemui khalayak pencinta ilmu dan bahasa. Saya bersama rafik saya Aiman (bukan nama sebenar) di anatara orang yang berkesempatan mengunjungi pesta buku ini yang dilangsungkan di PWTC. Setibanya kami disana tepat jam 2.30 petang, orang ramai telah pun membanjiri kawasan ini.
Apabila kami melangkah masuk ke dalam PWTC ini terasa kehangatan tempat tersebut yang menjadi kebanggaan parti 'UMNO' bermesyuarat dan bersua muka anatara satu sama lain. Kami terus melangkah mencari booth-booth menarik untuk dilawati. Terdapat pelbagai syarikat penerbitan buku yang menyertai pesta buku ini. Saya berasa kagum dengan kebanjiran pengunjung yang bukan sahaja datang dari kawasan terdekat malah pengunjung luar terutama murid-murid sekolah dari negeri-negeri lain. Ini membuktikan komited khalayak pembaca sangat menggalakkan dan semangat ini diharapkan terus menyala sampai ke penghujung pesta buku ini.
Kami terus berlegar di ruang bawah PWTC kemudian naik ke ruangan 3 dan 4 untuk melihat secara lebih dekat kehangata pesta buku pada kali ini. Setelah selesai 'tawaf' di PWTC ini, kami mencari booth sasaran iaitu PTS Publications kerana kami ingin melihat pelbagai jenis buku terutamanya novel 'Salju Sakinah' yang menjadi buruan khalayak pembaca pada pesta buku kali ini.
Akhirnya, kami menemui booth PTS Publications di Tun Razak Hall 2 no. 2071-2075. Pertemuan yang tidak dijangka berlaku apabila saya dipertemukan dengan penulis berpengalaman iaitu Abdul Latip Talib di booth PTS ini. Saya tidak melepaskan peluang berkongsi pengalaman beliau di dalam bidang penulisan sastera ini kerana saya mengetahui bukan mudah untuk menjadi seorang penulis yang berhadafkan dakwah kepada para pembaca. Beliau menyatakan sifat minat itu sangat penting dalam jiwa seorang penulis yang mahu berkecimpung dalam lapangan penulisan satera.
Beliau yang kini beralih angin menumpukan karya-karya berunsurkan tokoh-tokoh Islam dan sejarah seperti Khalid Memburu Syahid, Tariq-Menang ataupun syahid, Salahudin Penakluk Jerusalem, Si Bongkok Tanjung Puteri, Setelah Roboh Kota Melaka dan banyak lagi.Semoga usaha murni beliau dalam menghasilkan karya berunsurkan sejarah ini mendapat pertolongan dan keredhaan Allah s.w.t.
Akhir kalam, saya menyeru kepada para pembaca agar dapat meluangkan sedikit masa untuk mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa KL 2008 ini kerana aktiviti ini menjanjikan seribu satu kelainan dan banyak manfaat yang boleh kita kongsikan bersama teman-teman lain.
"Semoga kau terus intim dengan buku, bercinta dengan ilmu dan kekal mencintai perjuangan menegakkan kalimatullah".
Salam perjuangan dari saya...

1 comment:

ABDUL LATIP said...

Assalamualaikum,

Saya juga gembira kerana dapat bertemu dengan saudara semasa pestabuku yang lalu.

Salam ukhuwah daripada saya. Jika ada kesempatan sila berkunjung ke blog baru saya.

http://abdullatip.blogsopt.com