Sunday, July 25, 2010

Kerjasama UMNO-PAS : Realiti atau Fantasi???



Isu kejasama UMNO-PAS muncul kembali diperkatakan di media-media mahupun di kalangan khalayak umum. Isu ini bukan baru tetapi kalau boleh diibaratkan seperti berita yang sudah lali terdengar di telinga semua pihak.

1. Mengikut sejarah, UMNO-PAS pernah bekerjasama untuk membentuk kerajaan pada tahun 1977 tetapi tidak kekal lama.

2. UMNO sekali lagi mahu bekerjasama dengan PAS selepas kekalahan teruk pada PRU-12 tahun 2008 yang menyaksikan parti oposisi (PR) berjaya menafikan kuasa 2/3 majoriti di Parlimen. Pada kali ini menggunakan istilah 'muzakarah' tetapi juga gagal kerana PAS memilih untuk setia 'bertahalluf siyasi' bersama PKR dan DAP.

3. Dato' Tuan Guru Nik Aziz tetap dengan pendirian beliau sekiranya UMNO mahu bergabung dengan PAS, mereka perlu tukar dasar kepada Islam. Itu sahaja! Beliau tidak mahu dasar Islam dalam pemerintahan sesebuah kerajaan tercemar dan dipinggirkan.

4. Pada minggu lepas, isu ini sekali lagi timbul setelah perkara tersebut disuarakan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mahukan UMNO-PAS bekerjasama demi kepentingan orang Melayu dan Islam di Malaysia.

5. Di peringkat akar umbi yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat berpandangan mereka mahukan isu ini menjadi realiti. Para pemimpin UMNO-PAS perlu duduk semeja berbincang secara terbuka.

6. Pandangan peribadi saya, kerjasama ini ada kebaikan dan keburukannya. Fundementalnya ialah kedua-dua parti harus jujur dan amanah sekiranya perjanjian dilakukan kedua-dua pihak selari tuntutan juga prinsip dalam Islam. Jangan pandai berbicara, tapi aspek praktikal atau amalan sungguh mengecewakan. Setiap pemimpin perlu ingat bahawa anda naik menjadi pemimpin melalui kuasa dan amanah rakyat berikan. Jangan lah memungkiri janji itu. Pemimpin juga harus kritikal memikirkan masa depan negara Malaysia ini agar terus hidup aman dan sejahtera selari dengan tuntutan syariat Allah.

7. Justeru, kita menanti adakah isu ini menjadi realiti atau terus fantasi.


Sekadar pandangan

No comments: