Wednesday, August 26, 2009

Permatang Pasir : Mimpi 'ngeri' buat BN


Pakatan Rakyat terus diberi kepercayaan oleh rakyat Permatang Pasir untuk memimpin kawasan tersebut setelah calon PAS, Ustaz Salleh Man mendapat 9618 undi mengatasi calon Umno-BN, Rohaizat Othman yang mendapat 5067 undi. Majoriti yang diperolehi Ustaz Salleh ialah 4551 undi.

Bekas ADUN allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman mendapat majoriti 5,433 undi - kemenangan PAS kali ketiga di kerusi itu sejak pilihan raya umum 1999.

Jumlah keluar mengundi merosot kepada 73.1 peratus daripada 82.57 peratus pada pilihan raya umum yang lalu.

Penulis sebelum ini menjagkakan PAS akan kalah atau hanya mendapat majoriti tipis kerana Barisan Nasional menggunakan sepenuhnya jentera kerajaan dan serangan media yang dikira begitu teruk menghentam PAS. Isu diketengahkan oleh media pro-BN terutamanya RTM dan TV3 ialah mereka memanipulasi kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz yang mengatakan ahli UMNO tidak akan masuk syurga. Selain itu, kempen memburukkan calon BN, Rohaizat Othman yang dibawa oleh PAS turut menjadi isu.

Penulis ingin bertanya sedarkah BN bahawa mereka lebih banyak menipu rakyat dan membuat kesalahan lebih teruk dari PR yang membawa suara rakyat yang cintakan keadilan. Melihat kepada umur BN hampir 52 tahun memerintah negara, satu usia cukup matang namun hayat mereka telah mencapai tahap kritikal dan perlu ditukar kepada kerajaan yang baru.

Trend pengundi berdasarkan beberapa siri pilihanraya kecil sebelum ini menunjukkan signal bahawa rakyat telah menolak kerajaan BN walaupun disogok dengan bermacam-macam imbuhan. Angin perubahan rakyat telah pun berlaku pada PRU-12 yang lalu, selepas menyaksikan BN mengalami kekalahan teruk dalam sejarah pilihan raya umum. Mereka juga kehilangan lima negeri (sebelum Perak dirampas oleh BN) yang kini dipimpin oleh kerajaan PR. Rakyat kini sudah pandai berfikir dan menilai siapakah yang layak memimpin mereka.

Pakatan Rakyat mengharapkan momentum kemenangan dan perubahan ini dapat dikekalkan sehingga PRU ke-13 sehingga misi menawan Putrajaya tercapai.

Namun, timbul persoalan adakah Pakatan Rakyat (PR) sudah bersedia memimpin Malaysia sekiranya diberi mandat oleh rakyat pada PRU ke-13 akan datang? Sama-sama kita saksikan. Sekadar pandangan....

No comments: