Wednesday, December 31, 2008

GAZA TERUS BERMANDI DARAH



Baru-baru inilah ungkapan yang boleh kita simpulkan ialah tangis, darah dan penuh kepiluan menyelubungi warga Palestin apabila satu lagi siri kekejaman pihak Israel membedil bumi Gaza yang melibatkan seramai 310 orang terbunuh dan turut mencederakan 1400 orang lagi mangsa yang tidak berdosa. Ini merupakan serangan yang bukan menghairankan warga Palestin khasnya dan dunia amnya kerana sebelum ini telah ramai yang menjadi mangsa kerakusan dan kekejaman pihak Israel. Segala rayuan dan perasaan peri kemanusiaan sememangnya tiada dalam kamus hidup mereka selagi mana matlamat menakluki Palestin tidak tercapai.

Kita melihat beberapa negara-negara Arab, Malaysia dan lain-lain lagi bingkas bangun dari lamunan menunjukkan respon mengecam tindakan kekejaman Israel itu. Yang menjadi persoalan yang bermain di minda kita semua sebagai umat Islam bilakah perdamaian akan berlaku. Siri kekejaman ini akan terus berlaku selagi mana kuasa besar barat iaitu Amerika Syarikat (US) menaungi atau menaja siri kerakusan Israel ini. Suara dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga tidak dihiraukan oleh mereka. Adakah kita ingin melihat satu perang besar lagi akan tercetus yang melibatkan orang Islam dan puak Yahudi laknatullah ini.


Respon Israel mengatakan tindakan mereka membalas serangan bom itu adalah kerana pihak pejuang HAMAS melepasakan atau menghantar beberapa serangan ke atas bumi Israel terlebih dahulu yang membuatkan mereka berasa marah dan terus menunjukkan taring membalas dengan terus mengorbankan mangsa yang tidak berdosa. Inilah kata-kata atau jawapan telah sekian lama digunakan oleh Israel apabila para pejuang HAMAS bertindak balas.

Akhirnya, persoalan dan kekejaman ini sampai bila akan menemui noktahnya dengan perdamaian antara kedua-dua belah pihak. Tetapi harus diingat oleh kita semua harapan sinar baru untuk melihat kekejaman Israel ini berkurangan menyerang bumi Palestin dengan menanti kemunculan Presiden baru AS iaitu Barrack Obama yang bakal menggantikan diktator laknatullah, George W. Bush. Kita sama-sama mengharapkan laungan yang dimainkan oleh Obama yang akan cuba mengendurkan taring AS yang sebelum ini hanya memekakkan telinga untuk menjadi kuasa besar dunia.

Oleh itu, kita sebagai umat Islam sama-sama berdoa agar bumi Palestin akan diwarnai lembaran mentari baru yang ceria kerana semua warga Palestin turut sama mengidamkan bumi merdeka seperti mana negara lain yang bebas merdeka dan berdaulat.

SALAM PERJUANGAN BUAT SEMUA...TAKBIR!!!

Nukilan http://fadziljamal.blogspot.com

No comments: