Sunday, November 2, 2008

Rasa Izzah atau Mulia dengan Islam...

"Sesunggunya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam"
Ali Imran : 19

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf (kebaikan), mencegah kemungkaran (buruk dan keji) serta kamu beriman kepada Allah"
Ali Imran : 110

Ke dua-dua ayat di atas jelas membuktikan Islam merupakan agama yang terbaik untuk umat manusia. Umat Islam perlu merasa izzah atau mulia dengan Islam. Namun begitu menjadi persoalan kepada kita adakah umat Islam pada hari ini merasakan diri mereka merupakan satu komponen umat Islam yang melengkapi antara satu sama lain yang membentuk umat yang terbaik seperti mana ayat di rakamkan oleh Allah dalam Surah Ali imran: 110 di atas.

Di dalam tafsir pimpinan Ar-Rahman dalam Surah Ali Imran : 11o pada nota kakinya ke 124 dan muka surat 148 menyebut keistimewaan dan kemuliaan yang diberikan oleh Allah kepada umat Muhammad s.a.w selagi mereka tetap setia menjalankan tiga dasar utama iaitu menyuruh berbuat kebaikan, melarang daripada kejahatan(keburukan) serta beriman kepada Allah dengan sebenar-benarnya.

Oleh itu, umat Islam perlu kembali berpegang teguh dengan ajaran Islam dan bertanggungjawab menjalankan tiga dasar utama yang menjadi kayu ukur sebagai umat terbaik dikalangan umat manusia seperti mana yang dinyatakan dia atas.


"Kita adalah golongan yang dimuliakan Alah dengan Islam. Apabila kita mencai kemuliaan dengan yang lain daripada Islam, Allah timpakan kehinaan ke atas kita"
Saidina Umar al-Khattab






No comments: